
De EU wil een verplichte APK voor motoren
De Europese Commissie heeft in een recent gepresenteerd plan laten weten dat lidstaten niet langer zelf mogen beslissen of de APK voor motorfietsen verplicht is. In dit voorstel wordt voorgesteld om de opt-outregeling af te schaffen, waardoor alle EU-lidstaten verplicht worden om een keuring in te voeren voor motoren met een cilinderinhoud boven de 125cc. Dit voorstel is onderdeel van een breder pakket aan maatregelen om het verkeer veiliger te maken. Volgens de Commissie moet er een einde komen aan de uitzonderingspositie van motorfietsen, die nu nog geldt in enkele landen waaronder Nederland.
Dit betekent concreet:
De eigen keuze per land gaat verdwijnen
De EU heeft altijd al sterk aanbevolen om een APK voor motoren in te voeren, maar daarbij mochten de lidstaten zelf alle regels bepalen of zelfs helemaal geen keuring invoeren. Nederland heeft altijd voor de laatste optie gekozen, helemaal geen APK keuring voor Motoren. De Europese wetgever kwam hiermee tegemoet aan de stem van motorrijders, welke aangaven dat er onder motorrijders maar weinig ongelukken gebeuren vanwege een slechte staat van de motorfietsen. Volgens die zelfde stem, zijn motorrijders veelal liefhebbers en zijn zij zich bewust van hun kwetsbare positie op de motor. Daarom zullen zij altijd zorgen voor een deugdelijke staat van hun motor. De Europese commissie maakt dit argument nu met de grond gelijk door de voorgestelde aanpassing van richtlijn 2014/45: elk land moet motoren periodiek gaan keuren. De EU wil Nederland dus gaan verplichten om een APK keuring uit te gaan voeren bij motorfietsen boven de 125cc.
Wat is het Voorstel?
Voorop gesteld moet worden dat dit nog een voorstel is waarover gestemd dient te worden in het Europese Parlement. Daarentegen moet het wel heel raar lopen wil het niet doorgevoerd worden. Vanuit Europa wordt er immers als jaren toegewerkt naar een verplichte APK keuren voor de motorfiets. De staat van de motorfiets en de controle daarop is in Nederland momenteel nog gebaseerd op de “Road Side Inspections” (RSI), ofwel door de Politie of andere diensten langs de weg op het moment dat er wordt staande gehouden. De Europese Commissie wil dit graag zien veranderen naar de “Periodic Technical Insepections” (PTI), zoals de technische APK keuring. Het voordeel daarbij, volgens de EU, is dat daarbij ook beter gekeken kan worden naar de emissie.
Alleen voor motoren?
In dit onlangs gepresenteerde plan wordt overigens de gehele L-categorie genoemd. Hierbij gaat het naast motoren dus ook over: Brommobielen, Elektrische steps en Quads.
De bromfietsen worden hierin overigens niet genoemd. Voor deze bromfietsen wordt de regeling voorgesteld zoals deze momenteel voor motoren geregeld is. Hierbij mogen landen dus zelf kiezen hoe ze hier invulling aangeven.