Nieuwe APK-plannen uit Brussel stuiten op twijfels bij motorrijdersorganisatie
De Europese Commissie heeft recent een wetsvoorstel ingediend waarin staat dat motorfietsen met een cilinderinhoud van meer dan 125cc voortaan periodiek technisch gekeurd moeten worden. Deze maatregel, vergelijkbaar met de APK voor auto’s, zou volgens de EU bijdragen aan de verkeersveiligheid.
Niet iedereen deelt die overtuiging. De KNMV, belangenorganisatie voor motorrijders in Nederland, plaatst kanttekeningen bij het nut van zo’n verplichte keuring.
Twijfels over effect op verkeersveiligheid
De Europese Commissie stelt dat landen waar al zo’n keuringssysteem geldt, betere verkeersveiligheidsresultaten laten zien. Volgens de KNMV is er echter geen overtuigend bewijs dat dit verband direct wordt veroorzaakt door APK-keuringen voor motoren.
Onderzoek in Nederland laat zien dat technische mankementen zelden de hoofdoorzaak zijn bij motorongevallen. Factoren als snelheid, afleiding of vermoeidheid blijken veel vaker van invloed te zijn.
Motorrijders zijn vaak zelf al scherp op onderhoud
De KNMV wijst erop dat motorrijders hun motor meestal zorgvuldig onderhouden, juist omdat zij zich bewust zijn van hun kwetsbare positie in het verkeer. Veel motoren worden ook niet intensief gebruikt en leggen relatief weinig kilometers af. Daardoor rijst de vraag of een verplichte APK voor motoren wel in verhouding staat tot de kosten en de benodigde infrastructuur.
Lees het volledige standpunt van de KNMV
Wil je meer weten over de bezwaren en overwegingen vanuit de motorrijdersgemeenschap? Lees het volledige artikel van de KNMV via onderstaande link: KNMV: Verplichte motor-APK – Europees beleid zonder bewijs?