
EU maakt plan bekend
Onlangs heeft de Europese Unie (EU) bekend gemaakt dat landen, waaronder Nederland, niet langer zelf mogen beslissen over de invoering van een Periodieke Technische Keuring (APK) voor motoren. In het onlangs gepresenteerde plan wordt voorgesteld om de opt-out voor alle lidstaten te laten vervallen. Dit betekent voor elk EU land en voor alle motorfietsen boven de 125cc dat de verplichte APK keuring moet worden ingevoerd. Dit voorstel maakt onderdeel uit van bredere maatregelen om de algehele verkeersveiligheid te verbeteren in EU landen. De uitzonderingsstatus welke sommige landen momenteel hebben voor motoren is daarom niet langer houdbaar. Nederland is één van deze landen waar momenteel nog geen APK keuring voor motorfietsen noodzakelijk is, maar wat is de reactie van de Nederlandse regering op de APK voor motoren binnen de EU?
De situatie in Nederland momenteel
Op dit moment is er in Nederland geen verplichte APK voor motoren, ongeacht het aantal cc. De Nederlandse overheid heeft zich ook altijd verzet tegen een verplichte APK keuring voor motorfietsen. De voornaamste redenen hiervoor zijn vooral vanwege de administratieve lasten en de kosten welke aan een APK keuring verbonden zijn. Dit betekend overigens niet dat er binnen Nederland helemaal geen technische eisen zijn waaraan een motorfiets momenteel moet voldoen. Zo heeft Nederland als eis voor motorfietsen wel een minimale profieldiepte van de banden en goed werkende verlichting. De controle hierop is echter niet periodiek geregeld zoals de APK, maar meer “Raod side” door de Politie gedurende verkeerscontroles.
Daarnaast wordt er door verschillende bekende motordealers in Nederland wel vrijwillige motorchecks aangeboden. De kosten hiervan lopen uiteen en variëren tussen de 50,- en 100,- euro. Deze kosten zijn momenteel vergelijkbaar met de verplichte APK kosten in Duitsland, deze liggen tussen de 87,- en 94,- euro, afhankelijk van de aanbieder en deelstaat (april 2025). In Duitsland dienen alle motorfietsen met een cilinderinhoud boven de 50cc en/of welke sneller kunnen als 45 km/h elke 24 maanden gekeurd worden. Deze periodieke keuring geldt overigens niet voor motorfietsen die voor het eerst zijn geregistreerd vóór 1 januari 1989.
Standpunten wel of geen APK
De discussie over een verplichte APK voor motorfietsen is er één die een lange geschiedenis kent met verschillende standpunten. Verschillende voorstanders wijzen vooral naar de verkeersveiligheid, een regelmatige keuring zou technische defecten kunnen opsporen welke anders onopgemerkt zouden blijven. De Duitse verkeersveiligheidsraad, waar een APK keuring voor motorfietsen elke 2 jaar verplicht is, stelt dat een gedeelte van de motorongevallen te wijten is aan technische mankementen. Percentages en of aantallen worden hierin overigens niet genoemd. Een ander voordeel dat wordt genoemd is de controle op de uitstoot van schadelijke stoffen. Dit komt ook weer ten goede van de verschillende milieudoelstellingen die Nederland of de EU heeft gesteld. Daarnaast zou een gelijkwaardige regelgeving zorgen voor gelijke voorwaarde voor motorrijders binnen de Europese Unie.
Wat vindt Nederland van de APK?
Wat is de reactie van de Nederlandse regering op de APK voor motoren binnen de EU? De regering, één van de tegenstanders van de APK keuring voor motorfietsen samen met de Motorrijders Actie Groep (MAG), benadrukken vooral de administratieve lasten welke een APK keuring met zich meebrengt en de extra kosten die hierdoor gemaakt moeten worden. Daarnaast twijfelen ze vooral over de effectiviteit van een APK keuring. Volgens hen zijn er verschillende onderzoeken die aantonen dat technische gebreken slechts heel beperkt bijdragen aan de motorongevallen. De Nederlandse regering is momenteel nog tegenstander van een APK keuring voor motoren en verzet zich dan ook tegen de plannen van de EU.
Hoe nu verder?
De discussie over een verplichte Europese APK keuring voor motorfietsen blijft nog wel even voortduren. Het Europese Parlement stelde in 2021 al eens eerder een plan voor om alle motoren verplicht te laten keuren in de EU, maar daarover werd geen overeenstemming gevonden destijds. De Europese Commissie presenteerde eerder al het nieuwe pakket verkeersveiligheidsmaatregelen, hierin werd ook de verplichte APK keuring voor motoren genoemd. Nederland is niet het enige land wat weerstand biedt. Meerdere EU lidstaten zijn terughoudend en hebben moeite met het voorgestelde nieuwe pakket. Een pakket vol verkeersveiligheidsmaatregelen om onder andere een APK keuring in te voeren voor motoren boven de 125cc.